Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske læreplaner

Hvem er vi?

Højby Skole er en tosporet skole med ca. 340  elever og ca. 45 ansatte.

Skolen er opdelt i tre huse. Indskolingen som består af elever fra 0. til 3. kl.og holder til i Vesthuset. Her deler skoledelen og SFO lokaler.

Vores SFO er funktionsopdelt og er indrettet med forskellige rum og kroge til diverse lege, spil m.m.

Skolens billedværksted bruges af SFO som et kreativt værksted KREA.

Vi bruger hallen, så meget som muligt til lege, idræt m.m. 

Skolen har et stort udeområde, som benyttes dagligt til leg og bevægelse.

Vores SFO2 er for 4. kl. på Højby Skole samt for Højby Friskole. SFO2 har egne lokaler i Huggehuset. Vi prioriterer, at børnene bliver en del af et forpligtende fællesskab, hvor børnene fra de to skoler får kendskab til hinanden og kan indgå i sociale relationer. 

Skolens  forårs-SFO starter hvert år i marts og kører indtil skolestart i august. Vi har egne lokaler i bygningen Spor-3 ved skolens naturlegeplads.

I alle tre afdelinger bliver børnene mødt af engagerede pædagoger. Vi har en anerkendende tilgang til børnene og støtter dem i at udvikle forskellige kompetencer gennem samvær, leg og aktiviteter.

Vi vægter at være i tæt dialog med forældrene omkring børnenes læring og trivsel.

Børnesyn, dannelse, børneperspektiv, leg, læring og børnefællesskaber

Børnesyn

På Højby Skole tror vi på, at børn altid gør deres bedste.

Vi ser barnet som et unikt individ med egne drømme, rettigheder og motivation for at udvikle sig. Hos os har børn ret til at være børn. De har ret til at være forskellige og til at udvikle sig i sit eget tempo.

Børneperspektivet

I vores samvær med børnene er vi opmærksomme på børneperspektivet, og hvad børnenes handlinger og leg  kalder på. Det pædagogiske personale møder børnene i øjenhøjde, og vi tager ansvar for læringsmiljøet, som børnene færdes i. 

Vi støtter børnene i at finde mod og i at turde udfordre sig selv.

Læringsmiljøer

Vi stræber efter at skabe gode læringsmiljøer, hvor børnene respekterer hinanden og andres holdninger. Gennem en anerkendende tilgang støtter vi børnene i at være undersøgende og nysgerrige på hinanden.

Gennem vores struktur og aktivitetstilbud i SFO skaber vi rammerne for børnenes alsidige udvikling.

I SFO-tiden er der mulighed for både strukturerede og voksenstyrede aktiviteter, samt til børnenes egne lege både ude og inde.

Det pædagogiske personale i SFO’en understøtter børnenes udvikling gennem aktiviteter, nærvær og omsorg. Hvert enkelt barn har mulighed for medbestemmelse på valg af aktiviteter.

Legen

Legen i SFOén har en værdi i sig selv. Legen er grundlæggende for børnenes sociale og personlige udvikling. Derudover fremmer legen nysgerrighed, kreativitet og engagement. Gennem legen får børnene mulighed for at udvikle egne holdninger og meninger, som styrker børnenes selvværd.

Vi støtter børnene i at indgå i lege og forstå legens sociale spilleregler. Børnene leger på tværs af alder, og på den måde lærer de af hinanden. Pædagogerne støtter op om legen og hjælper med konflikthåndtering, hvis der er behov for det.

Det sociale fællesskab

På Højby Skole er målet, at alle er inkluderet i fællesskabet. Alle børn støttes i at indgå, skabe og vedligeholde de mange forskellige fællesskaber, som de møder i skoledagen og i SFO.

Dannelse

På Højby Skole arbejder vi med kommunens fire dannelsesstrategier, nysgerrighed, vedholdenhed, mod og medmenneskelighed. Vi støtter børnene i, at de kan tage ansvar for sig selv og bliver aktivt deltagende i små og store fællesskaber.

Pædagogisk læringsmiljø

I hver afdeling er der fokus på at skabe et inspirerende læringsmiljø, der er tilpasset børnenes alder, og som giver børnene en alsidig hverdag med et bredt udvalg af aktiviteter og muligheder for samvær.

Vores rammer giver både mulighed for voksenstyrede aktiviteter og børnenes egne lege. 

Fantasien kan slippes løs i vores kreative værksted, hvor der er adgang til et stort udvalg af materialer.

I hallen er der rig mulighed for at få pulsen op gennem vilde lege, gymnastik og boldspil. 

Til udendørs lege har vi på Højby Skole store inspirerende udearealer. Her er der adgang til sandkasser, gyngestativer, rutchebaner, bakker og bevoksning, hvor der kan bygges huler m.m.

I hjørner og kroge kan børnene tegne, læse, spille spil, lege rollelege og andre kreative lege. 

Vi har et Legorum som er opdelt, og børnene kan samles i mindre grupper, og flere kan lege uden at forstyrre hinanden.

Særligt for SFO2

Børnene har stor indflydelse og medbestemmelse på aktiviteter og indretning af lokalerne.

Vi arrangerer fælles ture og besøg på andre skoler. 

I SFO2 samarbejder vi med foreningslivet og giver dermed børnene et godt kendskab til, hvad det omkringliggende samfund har at byde på. Vi har mulighed for at besøge klubberne i området, så børnene ved, hvad de kan deltage i efter 4. kl. 

Særligt for Forårs-SFO

Vi samarbejder med børnehusene om at lave en glidende overgang til skolen.

Vi vægter at give børnene omsorg og skabe tryghed og struktur i de nye rammer.

Børnene støttes i at danne nye legerelationer på tværs af børnehusene.  

Vi vægter forældresamarbejdet højt, og det er altafgørende, at vi er i dialog omkring børnenes trivsel. Det er vigtigt, at forældrene føler sig velkomne, og at de får en god start på deres børns skoleliv.

Børnene får kendskab til skolens rytmer og dagligdag.

Børnehaveklasselederne besøger Forårs-SFO en gang om ugen for at få kendskab til børnene inden de skal i skole. 

Samarbejde med forældre om børns læring

Vi bestræber os på at have en professionel og nærværende kontakt med forældrene i det daglige. 

Det pædagogiske personale kan altid kontaktes via AULA.

I kontakten med forældrene inddrager vi vores viden om barnets dag, både fra skolen og SFO’en. På den måde kan vi sammen med forældrene understøtte børnenes dannelse, trivsel, leg og læring. 

Børn i udsatte positioner

På Højby Skole fokuserer vi på at få børn i udsatte positioner inkluderet i børnegruppen. Alle skal opleve at være kompetente og ligeværdige. I vores hverdag støtter vi børn, der er i udfordringer. SFO´en er et godt supplement til skolen, hvor børnene har et fristed med større valgfrihed og mulighed for egne initiativer. Børnene har muligheder for at deltage i flere forskellige fællesskaber på tværs af klasser og alder.  

Sammenhængende læringsmiljøer 

Gennem et samarbejde med børnehusene i lokalområdet sikrer vi genkendelighed for børnene, når de kommer i Forårs-SFO på Højby Skole. Gennem børnenes tid i Forårs-SFO lærer de skolens fysiske rammer samt det pædagogiske personale at kende.

For de ældste børn i SFO arrangeres der løbende aktiviteter, der introducerer dem til SFO2.

I SFO2 introducerer vi børnene til byens ungdomscentre.

Inddragelse af den åbne skole

Både i skoledelen og i SFO bruger vi det omkringliggende område. 

Vi besøger byens arbejdspladser, biblioteket, kirken, spejderhytten i Højbyskoven, genbrugstationen,Tingcentralen m.m.

Vi samarbejder med børnehusene i området og de lokale idrætsforeninger f.eks. E-sport, Håndboldkaravanen, fodboldklubben, budoklubben, billardklubben, gymnastikforeningen m.m. 

Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske læringsmiljø

I SFO'en på Højby Skole arbejder vi løbende med at udvikle læringsmiljøet.  

Vi skaber rammer for leg, og diverse kreative og fysiske aktiviteter. 

Vi arbejder løbende på at udvikle lokalerne, så de er æstetiske og kan inspirere børnene. 

De seks læreplanstemaer

 Alsidig personlig udvikling

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund. 

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering. 

På Højby Skole arbejder vi med børnenes alsidige personlige udvikling med fokus på at møde børnene som nærværende og tillidsfulde voksne. Børnenes alsidige personlige udvikling er et gennemgående tema på Højby Skole og i SFO. 

Vores trygge, velstrukturerede og genkendelige rammer understøtter, at børnene har mod til at møde både interesser og udfordringer. 

Børnene har i vores rammer mulighed for at indgå i mange fællesskaber med børn i forskellige aldre. I disse fællesskaber støtter vi børnene i at danne venskaber og i at håndtere konflikter. 

Dette gør vi b.la. ved at:

  • Børnene møder nære, tillidsfulde og anerkendende voksne

  • Skabe gode rammer for at børnene kan udfolde sig gennem legen 

  • Vores værksteder, hal og øvrige aktiviteter inspirerer og motiverer børnene 

  • Støtte børnene i at vente på tur

  • Støtte børnene i at danne venskaber

  • Træne børnene i konflikthåndtering

  • Lære børnene at se, forstå og sætte ord på egne og andres følelser 

  • Have fokus på at børnenes mod og vedholdenhed

 

Social udvikling

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse. 

Børnenes sociale udvikling foregår i de fællesskaber, som de er en del af. Det er vigtigt for os, at vi som pædagoger er synlige og nærværende i børnenes hverdag og kan hjælpe og guide. Børnene har mulighed for at lege på tværs af alder og i mange forskellige rammer og derigennem lære at forstå de sociale spilleregler.

I vores aktivitetstilbud har vi fokus på, at børnene får mulighed for at opleve mange forskellige former og muligheder for samvær. Alle børn har ret til og skal føle sig som en værdifuld del af et fællesskab. De børn, der har svært ved at indgå eller blive i fællesskaber, hjælper vi målrettet med indsatser på tværs af skole, SFO og hjem.

Dette gør vi ved at:

  • Give alle børn mulighed for at indgå i lege på tværs af alder

  • Hjælpe børnene med at forstå legens koder og overholde regler i legen

  • Hjælpe børnene med konflikthåndtering ved at se egne og andres perspektiver

  • Hjælpe børnene med at aflæse hinanden - spejle sig i  hinanden  og støtte børnene i at udvikle empati  

  • Støtte børnene i at kunne sige til og fra

  • Være nysgerrige på børnenes roller i legen

  • Støtte børnene i at skabe og vedligeholde relationer 

Kommunikation og sprog

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Sprog og kommunikation er afgørende for, at børnenes kan indgå i relationer og fællesskaber. I mødet med børnene har vi fokus på både den verbale og den nonverbale kommunikation. Vores fysiske læringsmiljøer understøtter lege og aktiviteter, der lægger op til at børnene bruger deres sprog i samspillet med  andre børn og voksne omkring dem.

Vi har i vores hverdag et fokus på at vi ikke kun taler til – men i høj grad taler med børnene. Især ift de sprogligt udfordrede børn er vi opmærksomme på børnenes sprog og på at udvikle deres sproglige kompetencer.

Det gør vi ved at:

  • Etablere læsekrog med ord og bogstaver

  • Vi voksne har fælles sprog, når vi møder børn

  • Hjælper børnene med at sætte ord på dagligdagens sprog

  • Hjælpe med at give et større ordforråd og overbegreber

  • Spille spil der understøtter børnenes ordforråd

  • Samtale med børn, lytter til dem, giver dem nye ord 

  •  

Krop, sanser og bevægelse

De to pædagogiske mål er følgende:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Højby Skole understøtter et læringsmiljø, der opfordrer til og understøtter børnenes muligheder for at udforske og eksperimentere med mange måder at bruge deres krop på.

I SFOén har vi et udvalg af aktiviteter, der giver børnene mulighed for at styrke deres kropslige bevidsthed og formåen. Børnene har gennem deres lege og de forskellige værksteder mulighed for at udvikle deres grov- og finmotorik. 

Dette gøres ved at:

  • Have en legeplads med mulighed for alsidig bevægelse bla. ved at klatre i træer, gynger, rutchebane, svævebane, mooncars, bordtennis m.m.

  • Bruge hallen med mulighed for bevægelseslege og diverse boldspil 

  • tillids-og samarbejdsøvelse

  • Børnene lærer af hinanden og bliver inspireret til at bruge deres krop på nye måder

  • Vi udfordrer børnenes finmotorik ved at give mulighed for at arbejde kreativt

Natur, udeliv og Science

De to pædagogiske mål er følgende:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

På Højby Skole arbejder vi løbende med FNs verdensmål, herunder natur og genbrug. Vi har adgang til et stort varieret udeområde med mange forskellige træer, buske og planter, som børnene har fri adgang til at lege i og plukke/samle frugter og nødder fra. Pædagogerne bestræber sig på at gribe mulighederne, når børnene viser interesse for dyr og naturen til at hjælpe dem med at lære mere om verden omkring os.

Det gør vi ved at:

  • Bruge vores udeområde og omkringliggende natur til at undersøge dyr og planter, høste frugter, bær, krydderurter, nødder og kastanjer

  • Fremstille mad på bål

  • I Krea bruger vi genbrugsmaterialer så børnene kan arbejde kreativt, nyskabende og innovativt 

  • Vi arbejder med FN´s verdensmål b.la. gennem affaldssortering, skraldedage og genbrug

Kultur, æstetik og fællesskab

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. 

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier. 

I SFO’en er læringsmiljøet omkring kultur og æstetik i særlig grad i spil i værkstedet  ”Krea”. Kreas læringsmiljø giver mulighed for en meget bred vifte af udfoldelsesmuligheder ind i det kreative og æstetiske felt. Læringsmiljøet tilgodeser i høj grad børnenes frie valg og mulighed for at forfølge og virkeliggøre egne projekter. Der udbydes en stor variation af aktiviteter, hvor pædagogen viser muligheder.

Vores SFO-lokale har plads til at udstille de projekter, som børnene i KREA har arbejdet med.

Dette gøres ved at:

  • Børnenes værker bruges til udstilling på biblioteket og SFO

  • Vi tilstræber en æstetisk indretning 

  • Vores toiletter er udsmykket 

  • Skabe aktiviteter der b.la. tager udgangspunkt børnenes forskellige kulturbaggrund

  • Skabe egne faste traditioner b.la. fastelavn, halloween, påske og jul

  • I ferier tager vi på diverse udflugter

Evalueringskultur

Hvordan skaber vi en evalueringskultur, som udvikler og kvalificerer vores pædagogiske læringsmiljø?

Det vil sige, hvordan dokumenterer og evaluerer vi løbende vores pædagogiske arbejde, herunder sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og de tolv pædagogiske mål?

På 4 årlige temadage sætter vi mål og evaluerer på vores struktur og pædagogiske læringsmiljø ud fra de fire faste funktioner- udeaktiviteter, indeaktiviteter, hal, KREA og sætter dem i relation til læreplanstemaer.

Forud for hver temadag aftaler vi på et p-møde, hvordan vi indsamler data, og hvilket område vi har fokus på.

Som dokumentation og dataindsamling bruger vi egne erfaringer, observationer og børnemøder-samtaler.