Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Matematikvejledning

Matematikvejledning

 

Matematikvejledningen på Højby Skole har to forskellige opgaver: 

  1. Understøttende undervisning i matematik (UUM)
  2. Matematikvejledning af skolens matematiklærere 

 

Højby Skole har to matematikvejledere, der sammen med matematiklærerne løbende vurderer elevernes matematiske udvikling og resultater for at tilpasse de bedste indsatser i klasserne. 

 

Understøttende undervisning i matematik (UUM):

Det primære formål i den understøttende matematik er, at matematikvejlederen er med i klassernes matematikundervisning og understøtter den daglige undervisning. Klassernes matematiklærere og matematikvejlederen arbejder sammen om klassernes matematikfaglige udvikling ved fælles planlægning og i selve undervisningen.

Matematikvejlederen har 1 ugentlig UUM-lektion på 4.-9. årgang.

 

Matematikvejledning af skolens matematiklærere:

Den primære formål er at understøtte matematiklærernes virke og udvikling. Det kan fx være:

  • Et fagligt område, som læreren gerne vil støttes eller udvikles i fx forskellige regnemetoder fx gange, hvordan arbejdes der med modelleringskompetencen m.m. 
  • Et didaktisk område, som læreren gerne vil støttes eller udvikles i fx undersøgende matematik, værkstedsundervisning, brug af konkrete materialer m.m.
  • Et teknisk område, som læreren gerne vil støttes eller udvikles i fx bruge af CAS-værktøjer eller Geogebra i undervisningen m.m. 
  • En sparring med læreren om enkelte elever eller en gruppe af elever, som fordrer ekstra opmærksomhed, hvilket både kan være i forhold til, at eleven/eleverne har regnehuller eller har behov for større udfordringer.