Matematikvejledning
Matematikvejledningen på Højby Skole har to forskellige opgaver:
- Understøttende undervisning i matematik (UUM)
- Matematikvejledning af skolens matematiklærere
Højby Skole har to matematikvejledere, der sammen med matematiklærerne løbende vurderer elevernes matematiske udvikling og resultater for at tilpasse de bedste indsatser i klasserne.
Understøttende undervisning i matematik (UUM):
Det primære formål i den understøttende matematik er, at matematikvejlederen er med i klassernes matematikundervisning og understøtter den daglige undervisning. Klassernes matematiklærere og matematikvejlederen arbejder sammen om klassernes matematikfaglige udvikling ved fælles planlægning og i selve undervisningen.
Matematikvejlederen har 1 ugentlig UUM-lektion på 4.-9. årgang.
Matematikvejledning af skolens matematiklærere:
Den primære formål er at understøtte matematiklærernes virke og udvikling. Det kan fx være:
- Et fagligt område, som læreren gerne vil støttes eller udvikles i fx forskellige regnemetoder fx gange, hvordan arbejdes der med modelleringskompetencen m.m.
- Et didaktisk område, som læreren gerne vil støttes eller udvikles i fx undersøgende matematik, værkstedsundervisning, brug af konkrete materialer m.m.
- Et teknisk område, som læreren gerne vil støttes eller udvikles i fx bruge af CAS-værktøjer eller Geogebra i undervisningen m.m.
- En sparring med læreren om enkelte elever eller en gruppe af elever, som fordrer ekstra opmærksomhed, hvilket både kan være i forhold til, at eleven/eleverne har regnehuller eller har behov for større udfordringer.