Velkommen til SFO2

SFO2 er et særligt tilrettelagt tilbud for 4. klasser fra Højby Skole og fra Højby Friskole.

I SFO2 kan børnene dagligt deltage i forskellige aktiviteter og lege og hygge sig med sine kammerater efter skoletid.

Vi ønsker at skabe en god afslutning på dagen for børnene, hvor fællesskab og det sociale er i fokus.

Vores base er i Huggehuset, som er indrettet med tekøkken, hyggekroge med diverse brætspil, PlayStation, puderum, sofarum samt aktivitetsrum med pool og bordfodbold. For friskolens elever vil der være mulighed for lektierum og lektiehjælp.

Der vil dagligt være et kreativt værksted med mulighed for at sy, tegne, male m.m.

Vi bruger skolekøkkenet til ugentlige mad/bagedage. I sommerperioden benyttes også skolens bålhus.

Vi benytter hallen så meget som muligt til boldspil,lege, Nerf-krige eller andre fysiske aktiviteter.

I SFO2 bliver børnene en del af et forpligtende fællesskab. Børn fra to skoler skal lære at kende hinanden, så vi har fokus på fællesskabet, relationer og det sociale samspil. Børnene har stor indflydelse og medansvar for dagligdagen og hvilke aktiviteter vi laver.

Åbningstider - SFO2

SFO2 har åbent fra kl. 14.00 og til kl. 16.45.

Morgenfritter som tilkøb

Der er mulighed for tilkøb af morgenfritter. Det er sammen med den ordinære SFO i Huggehuset

Lukkedage

Der er lige som i ordinær SFO 5 lukkeuger om året. Her er der mulighed for tilkøb af feriepasning på andre skoler.

Tilsynspligt

Vi har tilsynspligt, med de børn der er tilmeldt. Derfor skal der gives besked, hvis børnene ikke kommer. Vi forventer dog, at de selv styrer gå-hjemtider.

Aula

Som på resten af skolen foregår alt skriftlig kommunikation mellem personale og hjem via Aula.

Samarbejde med andre SFO2`er

Højby SFO2 vil indgå i et tæt samarbejde med SFO2´erne i nærområdet. I løbet af året vil vi besøge hinanden og deltage i forskellige aktiviteter og konkurrencer. Derudover vil vi også løbende planlægge fælles udflugter som f.eks. en tur i skøjtehallen eller Mini-OL og skabe nogle gode oplevelser på tværs af skolerne.

Samarbejde med fritidsorganisationer

SFO2 samarbejder med fritidsorganisationerne og giver dermed børnene kendskab til lokalområdet. Vi indgår hvert år en række samarbejder som f.eks Højby BUDO-klub og Højby E-sports som er et stort hit blandt børnene.

Udflugter og traditioner

I SFO2 tager vi hvert år på en række udflugter. Vi starter året ud med en fælles opstartstur til Allerup Gamle Have. Vi har årlige besøg på Kold College og tur i klatrehal. Ligeledes har vi faste traditioner som julebanko, fastelavn & halloween. SFO2 deltager også hvert år i "Bag for en Sag", hvor børnene bager og sælger kager, brød mm. i en god sags tjeneste.

Vi arbejder pædagogisk ud fra tre fokusområder:

Forpligtende fællesskaber

Vi vil støtte børnene i at kunne indgå i forskellige forpligtende fællesskaber ved at:

• Give mulighed for at skabe venskaber på tværs af de to skoler i Højby
  • Støtte børnene i at tage ansvar for hinanden og være en del af et fællesskab
  • Lære at træffe gode valg

Selvstændighed

Vi vil støtte børnene i at tage ansvar for dem selv ved at:

• Lære at overholde aftaler
  • Kende klokken, huske gå-hjemtider samt tider til diverse fritidsaktiviteter
  • Lære at tage ansvar for sig selv

Kendskab til lokalområdet

Vi vil understøtte børnenes kendskab til lokalområdet ved at:

• Samarbejde med fritidsorganisationerne i området
  • Samarbejde med øvrige skoler i området
  • Samarbejde med byens ungdomscentre

Har du spørgsmål, så kontakt lederen af SFOen Connie Marcussen eller skolens kontor.

Vi glæder os til at se dig i SFO2.