Skoleudviklingssamtale handlingsnotat

Skoleudviklingssamtaler

På nationalpolitisk niveau er der indgået aftale om et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem. Et af hovedelementerne i aftalen er, at kvalitetsrapporterne afskaffes, og erstattes af en skoleudviklingssamtale mellem skole og kommune.

Formålet med samtalerne er at højne kvaliteten af undervisningen og den pædagogiske praksis på skolerne, så flere børn lærer og trives bedre. Skoleudviklingssamtalerne har fokus på den ledelsesopgave som den ønskede udvikling kalder på. Hvordan kan ledelsen gøre skolens medarbejderne, lærere og pædagoger til strategisk kompetente bidragsydere i forhold til skolens samlede opgave og den ønskede udvikling?
Samtalerne indgår som en central del af skoleafdelingens kvalitetsmodel, og skal være med til at understøtte opbygningen af en evalueringskultur på de enkelte skoler. Samtidig skal kvalitetsmodellen give det politiske- og forvaltningsmæssige niveau viden om de enkelte skoler og det samlede skolevæsen, og derigennem sikre sammenhængskraft og danne afsæt for fremadrettede tiltag og handlinger i en fortsat udvikling af skolernes evne til at løfte skolens opgave.

Årshjul for arbejdet med kvalitet i skolen

Handlingsnotat fra skoleudviklingssamtale 19.3.2024