PBL -Projekt baseret læring

Projekt baseret læring, eller i daglig tale PBL, er undervisning, der der bryder murerne ned mellem klasserummet og verden udenfor.

Hvad er det, projektbaseret læring kan i forhold til den traditionelle undervisning? Der er flere faktorer, der gør det relevant at betragte projektbaseret læring som et vægtigt supplement til den almindelige, fagopdelte undervisning, som fx:

• Større mulighed for fordybelse
  • Større engagement blandt elever
  • Bedre samarbejdsevner

Projektbaseret læring kan netop bidrage til at skabe motivation og engagement blandt skoleelever, da omdrejningspunktet er, at undervisningen skal være meningsgivende for eleverne. Det bliver den gennem yderst strukturerede projektforløb, der tager afsæt i virkelige problemstillinger, som inddrager det omkringliggende samfund, og som skal munde ud i en fremvisning for et relevant publikum. Projektbaseret læring er således et bud på, hvordan elever i grundskolen kan øge motivationen for at gå i skole, og dermed øge indlæringen.

I skoleåret 22/23 har vi PBL på dagsordenen på alle klassetrin i ugerne 46-47.