Projekt baseret læring, eller i daglig tale PBL, er undervisning, der bryder murene ned mellem klasserummet og verden udenfor.
PBL er en måde at arbejde med faglige emner på, hvor udgangspunktet er en problemstilling eller en udfordring, som eleverne skal arbejde med at løse. Til det arbejde skal de naturligvis anvende de faglige begreber og den viden, som de allerede har lært, eller som de lærer undervejs i forløbet. Et andet PBL-kendetegn er, at i et PBL-forløb har eleverne stor medindflydelse på forløbet i valg af løsninger og produkter. Har I lyst til at vide mere om PBL, så kan denne artikel med fordel læses.
Hvad er det, projektbaseret læring kan i forhold til den traditionelle undervisning? Der er flere faktorer, der gør det relevant at betragte projektbaseret læring som et vægtigt supplement til den almindelige, fagopdelte undervisning, som fx:
- Større mulighed for fordybelse
- Større engagement blandt elever
- Bedre samarbejdsevner
Projektbaseret læring kan netop bidrage til at skabe motivation og engagement blandt skoleelever, da omdrejningspunktet er, at undervisningen skal være meningsgivende for eleverne. Det bliver den gennem yderst strukturerede projektforløb, der tager afsæt i virkelige problemstillinger, som inddrager det omkringliggende samfund, og som skal munde ud i en fremvisning for et relevant publikum. Projektbaseret læring er således et bud på, hvordan elever i grundskolen kan øge motivationen for at gå i skole, og dermed øge indlæringen.
I løbet af skoleåret har vi 3x2 uger, hvor vi har PBL på dagsordenen på alle klassetrin i ugerne.