Læsevejledning

En dygtig læser

På Højby Skole har læse- og skriveundervisningen høj prioritet, fordi vi gerne vil uddanne eleverne til at mestre det væld af tekster, de møder alle steder i hverdagslivet gennem hele livet.

For at blive en dygtig læser skal du kunne kombinere mange elementer:

• Du skal lære bogstaverne og deres lyde at kende, så du kan smelte dem sammen til ord.
  • Du skal kunne lytte til en tekst så den giver mening - altså du skal kunne genfortælle og skabe sammenhæng med det, du i forvejen ved. Det gælder både for tekster, du hører, og naturligvis også dem, du selv læser.
  • Du skal kende mange forskellige ord og begreber, og du skal vide noget om verden. Jo mere du ved, jo nemmere har du ved at forstå teksten.
  • Man lærer at læse ved at skrive - og at skrive ved at læse.

Når man har lært at læse ordene, er man endnu ikke færdiguddannet læser. Der skal fortsat arbejdes med at forstå og anvende teksterne i forskellige sammenhænge.

Sammen gør vi det bedre

At lære at læse kan være et særdeles hårdt arbejde for nogle elever. Derfor er det vigtigt, at forældrene er med i dette arbejde, så barnet støttes bedst muligt.

Det gavner meget, når forældre påtager sig en stor indsats i forbindelse med deres børns læseindlæring, og glæder sig med barnet, når det mestrer læsningen.

Læsning er

Tekster findes alle steder - det kan være både billeder, skreven tekst, hjemmesider, film, skilte og meget andet. Derfor ser vi børnene som aktive læsere, allerede når de starter i skole.

Læsningen begynder når barnet opdager, at det skrevne ord er en vej til kommunikation. Når barnet forsøger sig med begyndende læsning og skrivning, skal det opmuntres og støttes i det nye sprog, præcis som da de lærte at tale.

Børnene skal opnå kompetencer til at møde og forstå forskellige teksttyper og genrer. Derfor arbejder vi på Højby Skole med læseforståelse i alle klasser og fag. Det sikrer, at de lærer gode måder til arbejde med meget forskellige tekster.

Den enkelte elevs læseudvikling

På Højby Skole evaluerer vi løbende læse- og skriveudviklingen i alle klasser.

I de mindste klasser er vores læsevejleder med i klassernes danskundervisning for at sikre den gode start. Læsevejlederen sikrer bl.a

• En god og sikker opstart i faget sammen med klassens dansklærer
  • Løbende læsning med hver enkelt elev med fokus på den individuelle læseudvikling - her støttes og rådgives om, hvad det enkelte barn skal øve sig i for at blive dygtigere
  • Særlig fokus på de elever, der har en svær start - herunder samarbejde med lærer og evt forældre

Ordblindhed og andre læsevanskeligheder

Vi foretager løbende læse- og skriveevalueringer op gennem hele skoleforløbet. Læsevejlederen vurderer resultaterne i samarbejde med dansklæreren. Der, hvor vi er bekymrede, samarbejder vi naturligvis med forældrene herom.

Læsevanskeligheder kan skyldes forskellige faktorer:

• Afkodning - det at får styr på bogstavernes lyde - det er denne faktor, der gør sig gældende i forhold til ordblindhed
  • Læseforståelse - det at kende ord og begreber samt at kunne forestille sig, hvad teksten betyder
  • Andre vanskeligheder, som skolepsykologen skal vurdere - fx. nedsat arbejdshukommelse, kognitive udfordringer, ADHD ell

Når vi ser elever i vanskeligheder, så gør vi os umage med at afdække, hvor vanskelighederne ligger, da det er afgørende for den bedst mulige indsats.

I forhold til ordblindhed, screener vi for indikationer på ordblindhed helt fra 0. kl. Vi bruger disse resultater til at lave indsatser på klasser eller enkelt-elever efter behov.

Vi kan tidligst fastslå ordblindhed i slutningen af 3. kl.

Forældrene har retskrav på at få testet deres barn for ordblindhed inden udgangen af 4. kl - det skal dog nævnes at det ikke behøver at være den nationale ordblindetest, der tages. Netop den test tager vi ikke, før vi har sikret os, at der ikke kan være tale om andre vanskeligheder, da ordblindediagnosen ellers vil være misvisende. Vi har andre gode test, der kan hjælpe os med at tage den beslutning, og dem bruger vi både til klasse-screeninger og til udredning af det enkelte barns vanskeligheder

Læsevejlederne følger de ordblinde børn tæt og hjælper dem med at lære at bruge IT-teknologier til at kompensere for vanskelighederne. Det kan også blive en mulighed for ordblinde børn, at deltage i nogle af kommunens særlige tiltag - alt sammen er det noget læsevejlederen håndterer i samarbejde med barnets lærer og forældre.

Læsestof

Vi opfordrer til at benytte vores eget Højby Bibliotek, som har et bredt udvalg af mange både fag- og skønlitterære bøger til børn og unge på forskellige læseniveauer.

Desuden har elever på Højby skole adgang til følgende portaler, hvor der kan arbejdes frit med læsning og skrivning:

God læselyst