Pædagogiske projekter

Højby Skole er løbende med i spændende pædagogiske projekter, der alle har til formål at udvikle spændende undervisning til gavn for vores elever.

Lige nu deltager vi i flere spændende projekter lige fra "Fra haver til Maver", teknologi i undervisning, læsning og sprogudvikling i indskoling.

Problem Baseret Læring

I år sætter vi endnu større fokus på arbejdet med Problem Baseret Læring (PBL), som nogle årgange de sidste år har arbejdet med i udvalgte undervisningsforløb.

PBL er en undervisningsform, som vi ønsker at implementere på alle årgange. I dette skoleår bliver ugerne 46-47 dedikeret til at arbejde med PBL som arbejdsform.

Hvad er PBL og hvorfor?

PBL er en måde at arbejde med faglige emner på, hvor udgangspunktet er en problemstilling eller en udfordring, som eleverne skal arbejde med at løse. Til det arbejde skal de naturligvis anvende de faglige begreber og den viden, som de allerede har lært, eller som de lærer undervejs i forløbet. Et andet PBL-kendetegn er, at i et PBL-forløb har eleverne stor medindflydelse på forløbet og i valg af løsninger og produkter. Samlet set har vi store forventninger til elevernes udbytte af den måde at tilrettelægge undervisningen, idet det gode PBL-forløb gerne skal skabe en øget læring og motivation.  Vi glæder os til at arbejde med PBL, og I hører mere om ugerne 46-47, når vi nærmer os den tid. Har I lyst til at vide mere om PBL, så kan denne artikel med fordel læses.

Erasmus

Vi har også en lang tradition for at deltage i Erasmus-programmer, og pt. er vi  blandt andet deltagere i et stort projekt i samarbejde med skoler fra flere lande blandt andet Italien, Spanien og Wales. Omdrejningspunktet er problembaseret undervisning, hvilket vi glæder os til at arbejde tæt sammen om med lærere fra mange lande. Læs mere under menupunktet Ersamusprojekter.